Škoda bouwt 15 miljoenste auto in hoofdfabriek Mladá Boleslav

  • Škoda-oprichters Laurin & Klement produceerden in 1905 hun eerste auto in Mladá Boleslav
  • Hoofdvestiging bouwt nu de Fabia, Scala en Octavia, de SUV’s Kamiq en Karoq en de elektrische Enyaq iV
  • Bijna tweederde wereldwijde productie van Škoda uit Mladá Boleslav
  • Totale Škoda-productie sinds 1905 nadert 25 miljoen auto’s

Škoda heeft een bijzondere mijlpaal gevierd in zijn geboorteplaats: in de hoofdfabriek van het merk in het Tsjechische Mladá Boleslav is deze maand de 15 miljoenste auto sinds 1905 van de band gerold. Het jubileummodel is een elektrische Škoda Enyaq iV in Arctic Silver Metallic. De pioniers Václav Laurin en Václav Klement reden in 1905 hun eerste auto, de Voiturette A, op deze locatie de fabriekshal uit.

De autoproductie in Mladá Boleslav dateert van het bedrijf Laurin & Klement, het latere Škoda AUTO. De oprichters besloten in 1905 te stoppen met het bouwen van fietsen en zich volledig te storten op de productie van motorfietsen en auto's. De historische fabriekshallen van waaruit de eerste auto van het bedrijf - de Voiturette Type A - rolde, bestaan nog steeds. Sinds enkele jaren is het Škoda-museum er gehuisvest.

Aan de andere kant van de straat bevindt zich de moderne autofabriek waar momenteel ruim 29.000 werknemers zes verschillende Škoda-modellen produceren: de Fabia, Scala en Octavia, de SUV’s Kamiq en Karoq en sinds eind vorige jaar de volledig elektrische Enyaq iV. Om dat laatste model te vervaardigen, heeft het bedrijf een bestaande productielijn omgebouwd en aangepast voor MEB-voertuigen. Dit betekent dat dit de enige productielijn binnen de Volkswagen Groep is die het mogelijk maakt om gelijktijdig modellen te produceren op basis van zowel de Modular Electrification Toolkit (MEB) als de Modular Transversal Toolkit (MQB).

Succes onder de paraplu van de Volkswagen Groep

De opkomst van de hoofdfabriek van Škoda en de mijlpaal van 15 miljoen voertuigen zijn nauw gelinkt aan de toetreding van het merk tot de Volkswagen Groep in 1991. Sindsdien zijn er alleen al in Mladá Boleslav meer dan 10,7 miljoen auto's gebouwd. Dankzij de samenwerking met deze wereldspeler groeide Škoda uit van een regionale marktleider tot een internationaal succesvol volumemerk. Tegenwoordig speelt de fabriek in Mladá Boleslav een centrale rol bij de implementatie van de e-mobilitystrategie van de fabrikant. De Enyaq iV is het enige op MEB gebaseerde voertuig van de Volkswagen Group in Europa dat buiten Duitsland wordt geproduceerd.

Naast de hoofdfabriek heeft Škoda AUTO ook eigen productiefaciliteiten in Kvasiny en Vrchlabí. In Kvasiny bouwt de fabrikant de Škoda Superb en Superb iV met plug-in hybrideaandrijving, naast de SUV-modellen Kodiaq en Karoq. De ultramoderne componentenfabriek in Vrchlabí produceert de automatische DQ200-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Vorig jaar rolden er op de Tsjechische locaties meer dan 750.000 auto’s van de productielijnen, ondanks de tijdelijke sluiting vanwege de coronasituatie. Škoda produceert ook auto’s in Slowakije, Oekraïne, China, India en Rusland. In totaal heeft het merk sinds 1905 wereldwijd meer dan 24,8 miljoen auto’s gefabriceerd.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.