Hulp bij het kiezen

  • Wealer
Skoda_Rapid_Wealer.jpg

Veel kilometers

Als veelrijder, dat wil zeggen dat u ongeveer 20.000 kilometer per jaar rijdt, is de Longlife Service (VOI) de beste keus mits uw ŠKODA geschikt is voor VOI. 

Gemiddeld aantal kilometers

Een gemiddelde automobilist rijdt ongeveer 15.000 kilometer per jaar. Een grote of kleine beurt na een vast aantal kilometers, bijvoorbeeld iedere 15.000 kilometer, is dan de beste optie.

Weinig kilometers

Als u weinig kilometers rijdt, dus jaarlijks minder dan 15.000, maar wel behoefte heeft aan jaarlijkse zekerheid, kan de jaarbeurt een oplossing zijn. Uw auto wordt 1x per jaar gecontroleerd, rekening houdend met uw lage kilometrage. De jaarbeurt is bovendien makkelijk te combineren met de APK, waarop u dan extra korting krijgt.

Longlife Service (= variabele beurt)

Deze service wordt ook wel Verlengde Onderhouds Interval (VOI) genoemd. Hoe dit werkt? Voor de meeste ŠKODA’s van na 2001 kan op basis van het rijgedrag door de boordcomputer het ideale onderhoudsmoment worden bepaald. Bij gunstig rijgedrag is dat zelfs tot 30.000 kilometer of 2 jaar! 
Een VOI-onderhoudsbeurt is grondiger dan een grote beurt. Dit is nodig, omdat je auto vervolgens weer maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar probleemloos moet kunnen rijden tot de volgende VOI-onderhoudsbeurt.

Kleine beurt

Bij een kleine beurt worden alle vitale onderdelen en functies van de auto – zoals banden, uitlaat, accu, schokdempers en remmen – nauwkeurig gecontroleerd. Ook worden de lampen bijgesteld, vloeistoffen bijgevuld, filters vervangen en wordt de olie ververst. Hieronder een kleine opsomming van een kleine beurt:

  • Motorolie verversen; 
  • Oliefilter vervangen; 
  • Remmen controleren; 
  • Vloeistoffen aanvullen; 
  • Banden controleren; 
  • Bandenspanning optimaliseren; 
  • Verlichting nalopen.

Grote beurt

De grote beurt gaat, zoals de naam al zegt, een stuk verder dan een kleine. Natuurlijk worden alle vitale functies getest en de vloeistoffen bijgevuld, maar de grote beurt voorziet in meer. De olie wordt ververst en de remmen worden op hun werking getest. Zijn ze goed schoon? Het interieurfilter wordt vervangen en periodiek ook het luchtfilter. Wel zo fris. Daarna volgt de controle van wielen en banden, inclusief de bandenspanning. De motorafstellingen worden nagegaan en indien nodig bijgesteld. Verder inspecteert de monteur accu, uitlaatsysteem, ophanging, schokdempers en koelsysteem. V-snaar, multiriem en distributieriemen worden evenmin over het hoofd gezien. Als finishing touch worden alle scharnieren en sloten gesmeerd. Bij een grote beurt wordt geen detail over het hoofd gezien. Hieronder een kleine opsomming van een grote beurt:

  • Motorolie verversen;
  • Oliefilter vervangen;
  • Interieurfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand); 
  • Luchtfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand); 
  • Wielen en banden controleren; 
  • Remsysteem controleren; 
  • Vloeistoffen aanvullen; 
  • Motormanagement controleren;
  • Elektrische installatie controleren; 
  • Accu, uitlaatsysteem en koelsysteem controleren; 
  • Wielophanging en schokdempers controleren; 
  • Multiriem en distributieriem controleren; 
  • Scharnieren en sloten smeren.

Jaarlijkse inspectie

De jaarlijkse inspectie is een slimme en kostenbesparende optie wanneer je niet veel kilometers rijdt. Een jaarlijkse inspectie is grotendeels gelijk aan de grote beurt, maar door het beperkte aantal gereden kilometers hoeven sommige werkzaamheden niet uitgevoerd te worden. De onderdelen die wel in aanmerking komen, worden grondig gecontroleerd en indien nodig vervangen.