De beoordeling van de bescherming van inzittenden voor volwassenen is onder meer gebaseerd op frontale, zijdelingse botsingen en whiplashtests. Op basis van de crashtests en de snelheid waarmee de inzittenden kunnen worden bevrijd, haalde de ID.4 een score van 93 procent van het totale aantal beoordelingspunten voor de bestuurder en volwassen passagiers. Bij kinderen behaalde de compacte SUV een resultaat van 89 procent.
De beoordeling van Euro NCAP is gebaseerd op drie belangrijke aspecten. Naast de bescherming die kinderbeveiligingssystemen bieden bij een frontale of zijdelingse aanrijding, lag de focus ook op de mogelijkheden voor het installeren van kinderzitjes van verschillende afmetingen en de uitrusting die een voertuig biedt.
Naast de bescherming van inzittenden, onderzoekt Euro NCAP ook hoe goed automatische noodremsystemen (AEB) kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers kunnen beschermen. De onderzoekers hechten ook veel waarde aan andere standaard aanwezige assistentiesystemen. Positief: alle versies van de ID.4 hebben het ‘Lane Assist’ waarschuwingssysteem voor het wisselen van rijstrook en het ‘Front Assist’ noodremsysteem aan boord. In de ID.4 behoort ook een zogenaamde Center-Airbag voor de voorstoelen tot de uitrusting. Deze veiligheidsfeature kan bij een aanrijding van opzij helpen om hoofdcontact tussen de bestuurder en de voorpassagier te verminderen of in het beste geval te voorkomen.