Vanaf 1 juli 2020 worden de BPM-tarieven voor auto’s gebaseerd op de nieuwe CO2-testmethode WLTP, die sinds 1 september 2018 verplicht is voor alle nieuw verkochte auto’s. Dat kan betekenen dat de aanschafkosten van een nieuwe auto hoger kunnen uitvallen. Dat geldt ook voor een nieuwe Volkswagen, Audi, SEAT of Škoda bij Wealer. Hoe dat kan? Wij leggen het u graag uit.
In Nederland kennen we een extra belasting op nieuwe auto’s: BPM. De hoogte van deze belasting wordt bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Hoe zuiniger de auto, hoe minder belasting u betaald. Aan dat principe verandert niets, maar de manier waarop vastgesteld wordt hoe hoog de CO2-uitstoot van een bepaalde auto is wél. Voorheen werd dit vastgesteld aan de hand van de NEDC-testcyclus, maar vanaf 1 juli is de overgangsperiode voorbij en wordt deze methode definitief vervangen door de WLTP-test. Deze test bekijkt hoeveel een nieuwe auto uitstoot en verbruikt, op basis van omstandigheden in de dagelijkse praktijk. Vergeleken met de oude test geeft WLTP de echte rijomstandigheden beter weer. Bovendien wordt per unieke auto bekeken wat de invloed van de optionele uitrusting is op de uitstoot van de auto.