Proefrijden in de Volkswagen ID.3

De ID.3 is een elektrische auto met alle voordelen van een Volkswagen. Dat betekent voldoende actieradius en slimme features die autorijden nog makkelijker en veiliger maken. Om dat te bewijzen gaan de komende weken verschillende relaties de Volkswagen ID.3, het nieuwe icoon van Volkswagen, proefrijden. Op deze pagina kunt u op de hoogte blijven van hun bevindingen. Wilt u ook een proefrit maken en uw mening delen? Dat kan! Plan uw proefrit hier.

𝐓𝐞𝐬𝐭𝐫𝐢𝐭 𝐈𝐃.𝟑 | 𝑃𝑎𝑢𝑙 ‘𝑡 𝐿𝑎𝑚 - 𝐴𝑝𝑜𝑠𝑡𝑟𝑜𝑓 
Ik opende het portier en stapte in de toekomst. Niet dat het interieur zo futuristisch is, maar je ziet in één oogopslag dat dit anders is. Een stuur en een screen, daar moet je het mee doen. Veel meer heb je ook niet nodig, behalve dan natuurlijk het gaspedaal. Ouderwets woord, want alles is elektrisch. Er staat dan ook een ‘play’-symbool op het pedaal. Okay, let’s play!! Daar gaan we, stilletjes wegzoeven tot aan het stoplicht, stiekem genieten van de verbaasde blikken, glimlachen over de snelle acceleratie en een vergenoegde grijnzen als ik even later de Cauberg opflits. Boh, wat gaat dat bizar snel, zeg! Tijdens de aansluitende route door het Heuvelland daalt er een weldadige rust over mij. De auto ligt stevig op de weg en toch krijg je een wat zweverig gevoel. Zen op wielen. Alles wijst zich snel vanzelf, het interieur is ruim, licht en comfortabel, de achtergrondmuziek klinkt prachtig en de banden en de wind fluisteren. Ook later op de snelweg blijft dat aangename gevoel. Lekker op kruissnelheid, soms even razendsnel inhalen, maar altijd die rust en die stilte. Bij Volkswagen hadden ze een idee hoe de toekomst er uit moest zien en dat idee is werkelijkheid geworden. Prima auto, die ID-3.

𝐓𝐞𝐬𝐭𝐫𝐢𝐭 𝐈𝐃.𝟑 | 𝐶𝑎𝑚𝑖𝑙𝑙𝑒 𝑂𝑜𝑠𝑡𝑤𝑒𝑔𝑒𝑙 - 𝑂𝑜𝑠𝑡𝑤𝑒𝑔𝑒𝑙 𝐶𝑜𝑙𝑙𝑒𝑐𝑡𝑖𝑜𝑛
Twee dagen heb ik mogen rijden in de Volkswagen ID.3. Het feit dat je direct al het vermogen ter beschikking hebt is heel prettig. De achterwielaandrijving en wegligging van de auto dragen ook bij een veel rijplezier.

Wat betreft het interieur merk je meteen dat er veel ruimte is. Met name veel beenruimte voor de passagier op de bijrijdersstoel. Ook achterin is er veel plek. Ik ben 1,80 m lang en heb minstens nog 5 cm ruimte tussen de bovenkant van mijn hoofd en het dak. Mijn knieën kwamen niet tegen de bestuurdersstoel aan, die ingesteld stond op iemand van mijn lengte. Heel comfortabel. Aan de bediening van de functie van de auto moest ik even wennen, in eerste instantie was het voor mij niet zo intuïtief als bij een reguliere auto waar ook knoppen zitten om functies te bedienen. In de ID.3 gaat alles via een scherm en de user interface ziet er mooi uit, het is alleen even wennen.

Ook is de kofferbak ruim genoeg. Ik had de auto getest op weg naar de golfbaan en de golftas past diagonaal zonder aanpassingen in de kofferbak. Ook past een trolley er zonder problemen bij of naast.

Voor de mensen die nog twijfelen over de actieradius, de 400 km heb ik niet gereden maar ik heb in de plusminus 150 kilometer niet gemerkt dat de batterij onevenredig leeg loopt.

Het is een welkome aanvulling op het gamma van Volkswagen en je voelt aan alles dat dit de stap is waar de consument en ook Volkswagen lang naar uit heeft gekeken. Voor iedereen die twijfelt over een EV, zowel zakelijk als privé, kan ik alleen maar aanbevelen om een testrit te maken en het rijplezier zelf te ervaren.

𝐓𝐞𝐬𝐭𝐫𝐢𝐭 𝐈𝐃.𝟑 | 𝑀𝑜𝑛𝑖𝑞𝑢𝑒 𝑃𝑟𝑖𝑛𝑐𝑒𝑛 - 𝑉𝑜𝑜𝑟𝑧𝑖𝑡𝑡𝑒𝑟 𝑀𝐾𝐵-𝐿𝑖𝑚𝑏𝑢𝑟𝑔
Afgelopen weekend heb ik een testrit mogen maken in de ID.3. Ik was erg benieuwd naar deze nieuwe elektrische auto. Ik rijd zelf al geruime tijd elektrisch wat het nog spannender maakte. Het stilletjes wegrijden is voor mij niet meer nieuw. Wat wel nieuw voor mij was, was dat er alleen een screenscherm is. Geen knopjes meer maar alles vanaf het scherm instellen. Erg prettig en makkelijk om alles in te stellen als je je eenmaal verdiept hebt in het menu. ‘s-avonds werd ik verrast door een leuke gadget. De navigatie is gekoppeld aan het licht in de auto. Lichtsignalen op de voorruit geven aan wanneer je naar links of rechts af moet slaan. Heb je de cruise control ingesteld en borden geven een lagere maximum snelheid aan dan gaat je snelheid automatisch omlaag. Maar dit zijn allemaal leuke bijkomstigheden. Wat belangrijker is, is het rijgedrag. Ik was hier erg tevreden over. De wegligging is echt heel erg goed. Ik had geen last van de flinke wind die er stond. De auto glijdt over het wegdek. Hierdoor is het rijden erg relaxt. Je merkt toch ook direct de degelijkheid van Volkswagen. De ID.3 heeft veel binnenruimte. Ook mede door het interieur komt de auto ruim over. Wat mij betreft veel lof voor deze comfortabele ID.3 die we in de toekomst zeer zeker vaker tegen gaan komen. Chapeau.

𝐓𝐞𝐬𝐭𝐫𝐢𝐭 𝐈𝐃.𝟑 | 𝐸𝑣𝑒𝑟𝑡 𝐶𝑢𝑖𝑗𝑝𝑒𝑟𝑠 - 𝐷𝑖𝑟𝑒𝑐𝑡𝑒𝑢𝑟 𝑂𝑚𝑟𝑜𝑒𝑝 𝑉𝑒𝑛𝑙𝑜
ID3; je kunt er zelfs stoer mee doen.
Ik kreeg een telefoontje van AutoArena Venlo, inmiddels omgedoopt tot Wealer Venlo; of ik een testrit zou willen maken in de Volkswagen ID.3. Gezien de fantastische service die ik daar al jaren krijg, hoefde ik niet lang na te denken. Het enige wat ik echter met auto’s heb, is dat ik mij comfortabel en veilig van a naar b moet kunnen begeven, zeker gezien de vele ritten die ik doorgaans naar Hilversum en elders in de Randstad maak. De Tiguan die mij daarin al jaren faciliteert, voldoet daar ruimschoots aan. Desondanks was ik helemaal in voor de uitnodiging... Daar waar ik niet zoveel met auto’s heb, weten gadgets namelijk altijd mijn aandacht te trekken. En daar werd met de ID.3 al aan tegemoet gekomen toen mij de autosleutel werd overhandigd. ‘De hes ‘m neet nuuëdig um te starte; det duisse met de vot!’. Zo gezegd, zo gedaan en na een uitleg (wat doet deze bolide eigenlijk niét automatisch) reed ik nagenoeg geruisloos en vloeiend het terrein van Wealer Venlo af. De stilte, het traploos variëren in snelheid en het uitermate soepel sturen, maken rijden in de ID.3 tot een feestje. De lagere zit ten opzichte van mijn Tiguan geeft een andere beleving, maar dat is een kwestie van wennen. Wat ook went (maar zeker leuk blijft) zijn de ontelbare mogelijkheden die de boordcomputer biedt. Autorijden blijft mensenwerk met je eigen verantwoordelijkheden, maar de ID.3 doet optimaal mee. Hij remt als dat nodig is en corrigeert desgewenst je snelheid (die je op de voorruit kunt aflezen) als je voor die optie kiest. Dat geeft een veilig gevoel en de rust zodat je ook echt kunt genieten van het hoge zitcomfort. Zowel op de autobaan als in het stadsverkeer. En voor wie de ronkende motoren mist; aan het stoplicht laat je de benzine-en dieselbakken gemakkelijk achter je; dus ook stoer doen kan met de ID.3. Naast snel weg zijn, ben je ook snel de achterende kant op; wát een verrassende draaicirkel!Slotsom: het was boeiend en plezierig testrijden en hier wordt nu nagedacht of de telefoons en laptops het stopcontact moeten gaan delen met de eerste volledig elektrische Volkswagen. Een snellader op het lijstje voor Sinterklaas kan natuurlijk ook, want die heeft beloofd lokaal te zullen inkopen. Bij Wealer natuurlijk. 

𝐓𝐞𝐬𝐭𝐫𝐢𝐭 𝐈𝐃.𝟑 | 𝐴𝑠𝑡𝑟𝑖𝑑 𝑃𝑖𝑛𝑐𝑘𝑎𝑒𝑟𝑠
Zeer benieuwd was ik naar de nieuwe ID.3. Temeer daar het een voorbode betreft van een gehele nieuwe lijn elektrische auto’s van Volkswagen. De vraag die ik me, gelijk velen, al enige tijd stel: ga ik echt een keer over op volledig 100% elektrisch? Nu rij ik hybride. Maak gebruik van de volledige actieradius elektrisch elke dag. Maar heb nog steeds de veiligheid van een diesel erachter. De eerste kennismaking met de ID.3 is boven verwachting. Zoals van Volkswagen gewend een zeer degelijke uitstraling. Geen overbodige knoppen, maar alles wat nodig is en wat je mag verwachten aan boord. Sterker nog; ik werd verrast in opties. Een paar knoppen en vooral een groot interactief display waar een keur aan functies achter schuil gaat. Ingericht om het je als berijder zo comfortabel en veilig mogelijk te maken. Vooral qua verlichting en uiterlijk design erg mooi. De stoelen mogen voor mij iets comfortabeler zijn en interieur had iets spannender gemogen. Maar qua ruimte is het perfect. En waar ik echt van onder de indruk ben is de wegligging en de snelheid van de auto. Zo jammer dat we overdag maar 100 km per uur mogen (klopt dat dit beter is voor het milieu), want deze ID.3 schiet als een speer weg. En met de zeer degelijke wegligging vraagt de auto om meer. Je voelt de honger. En met mijn zware rechtervoet is dat een continu zoeken naar balans. Ofwel simpel; me inhouden op het gaspedaal. En dan het gehele elektrische. Voor mij nog even een aftasting en gewenning om de routes te plannen, zodat ik weer bij een volgende laadpaal tijdig uit kom. Het heeft even nodig om hier bedreven in te worden. Thuis, op kantoor en onderweg goed je weg weten te vinden bij de snel-laders. Het vertrouwen hierin vinden is voor mij de belangrijkste drempel om over te gaan, zodat ik in de toekomst ook echt 100% elektrisch ga rijden. Hier zit nog wat huiswerk in. Met het stemmetje milieu en MVO in mijn achterhoofd; een mooie dialoog met mezelf. Het was in ieder geval een super ervaring om even te snoepen van deze strakke bak met geweldige wegligging en acceleratie.

𝐓𝐞𝐬𝐭𝐫𝐢𝐭 𝐈𝐃.𝟑 | 𝑀𝑎𝑢𝑟𝑖𝑐𝑒 𝑈𝑏𝑎𝑔𝑠 - 𝑀𝑒𝑑𝑖𝑎ℎ𝑢𝑖𝑠 𝐿𝑖𝑚𝑏𝑢𝑟𝑔

ID.3 maakt elektrische sensatie bereikbaar.

Verbazing. Het verkeerslicht was toch op groen gesprongen? Waarom blijft de rest dan staan? Ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel en zie de rest alsnog in beweging komen. Het lijkt wel in slow motion. Ik kijk weer voor me. Huh? De digitale teller is de zeventig kilometer per uur al gepasseerd. Ik heb maar één keer met mijn ogen geknipperd.

Even eerder heb ik uit handen van Richard Janssen van Wealer de sleutel gekregen - “Heb je niet nodig”- van de nieuwe ID.3 van Volkswagen. Volledig elektrisch. Kennissen die een Tesla rijden hadden me al voorspeld dat ik versteld zou staan van de optrek-snelheid. Ze hebben gelijk gekregen. Het rubber op het lichtmetalen ‘gas’-pedaal van deze ID.3 is uitgevoerd in de vorm van een play-knop. De remmen hebben een pauze-teken II gekregen. Als de rechter voet naar beneden gaat, schiet de auto vooruit. Als een pijl uit een boog. Het is een regelrechte sensatie. Ook tussentijds accelereren op de snelweg om in te halen gaat ongekend snel. De ID.3 doet zijn werk in alle stilte. Het enige dat nog hoorbaar is, is enig rolgeluid van de banden. Het op commando per direct beschikbare koppel van de auto en de stilte geven opgeteld een luxe gevoel.

Wat bij de eerste kennismaking opvalt is de minimalistische sfeer aan boord. Reduce tot de max, lijkt wel het devies van de ontwerpers geweest. Autorijden teruggebracht tot zijn pure essentie. Het is de uiterlijke schijn die bedriegt. Alles wat maar op en aan een moderne auto kan zitten, is ook in deze Volkswagen beschikbaar. Als ik voor de test letterlijk over de lijntjes wil gaan, laat de ID.3 me via het stuur voelen dat ze willen dat ik op het rechte pad blijf. Logisch: als je je bestuurder in leven houdt, kun je hem vaker een auto verkopen. En in dit geval: de auto verkoopt zichzelf. Al na een dikke dag rijden in Zuid-Limburg ben ik fan van elektrisch rijden geworden. Ik zit wat hoger dan in mijn huidige C-klasse en heb een mooier overzicht. Het woord ‘batterij-auto’ zal ik nooit meer met een vies gezicht uitspreken.

Begrippen als vreugde en genot, krijgen nog veel meer diepte als je ook de angsten onder ogen ziet. In mijn geval is dat een gevalletje, zeg maar geval, range-anxiety. In gewoon Nederlands: de angst om met een lege batterij aan de kant van de weg te moeten wachten op een afsleep-auto. Plus: hoe zit dat eigenlijk met ‘tanken’. Ik heb me nog nooit één seconde verdiept in opladen van zo’n auto. Mijn C-klasse heeft zestig liter diesel aan boord, genoeg om Saint-Tropez te halen zonder te tanken. Dat is mijn referentie-punt. In praktijk blijkt opladen appeltje-eitje. Je stopt gewoon de stekker in de laadpaal en in de auto. Eenvoudiger bestaat niet. Blijft over: hoe ver kom je met de ID.3 onder winterse omstandigheden? Het lijkt me dat de ID.3 voor mij perfect te gebruiken is in 95% van mijn dagelijkse ritten. Als ik naar Amsterdam of naar Antwerpen moet, lijkt het me vooral een kwestie van plannen: waar kan ik een half uurtje bijladen? Voor de auto-vakanties lijkt de C-klasse me nog steeds de beste keuze.

Dan de hamvraag: is die een auto die het goed gaat doen? Die ik zou overwegen aan te schaffen? Het antwoord is een volmondig ‘ja’. Emotie en ratio komen perfect bij elkaar, een huwelijk ‘made in heaven’.  De auto is bloedsnel en muisstil. Lijkt aan het asfalt te plakken omdat het accupakket laag ligt (perfect!) en is comfortabel genoeg afgeveerd. Werkelijk een doordacht fijne auto. Een paar collega’s die ik mee heb genomen waren ook onder zeer de indruk. Over de ratio kan ik kort zijn: De bijtelling is maar 8%. Dat scheelt geen slok op een borrel maar een halve borrel in vergelijking met mijn huidige 24%-bijtelling. Ik zou alleen willen dat de dealer me voor de vakantie een petrol-Passaat geeft voor twee weken.

Stay tuned, er volgt snel meer!